Wednesday, May 20, 2009

Serangan Pokok Kerinting - Formula C

Serangan Kerinting


Gambar A
(serangan kerinting akan membantutkan pertumbuhan pokok)


Kat sini saya nak berkongsi sesuatu. Semasa Fasa 1 Tanaman Cili Padi F1, tanaman saya telah mengalami satu penyakit kerinting. Boleh lihat Gambar A. Penyakit kerinting nie menyerang pada pucuk pokok terutama sekali ketika pokok mula hendak mengeluarkan bunga dan buah. Penyakit kerinting nie menyebabkan pucuk serta daun pokok merekot, mengecut dan warnanyer menjadi seakan berbatik-batik. Serangan ini akan menyebabkan pokok menjadi kurang sihat sekaligus mengurangkan percambahan pucuk baru, pokok terencat dan bunga berkurang.

Pada mulanyer risau saya dibuatnyer kerana hampir 10-20% daripada jumlah tanaman saya mengalami serangan ini. Banyak juga research yang saya dan abang saya carik. Bermandi peluh dan bersengkang mata la jugak mencari info cara nak menyelesaikan masalah kerinting nie. Bermacam jenis racun kulat dan serangga telah kami gunakan tetapi masih hampa. Semakin banyak serangan yang pokok kami hadapi.

Tetapi, di atas usaha, doa dan ketabahan kami ini terbalas akhirnya. Kami adik beradik telah menghasilkan satu formula untuk mengatasi masalah kerinting nie. Kami namakan Formula C. Cara menggunakannya mudah sahaja. Bancuh ikut sukatan dan sembur pada daun pokok cili tersebut. Hasilnya akan dilihat dalam tempoh 14 hari. Daun pokok yang kerinting akan kembali terbuka dan akan kembali ke bentuk asal. Hasilnya boleh dilihat pada gambar B, C dan D di bawah.


Gambar B
(daun dalam peringkat pemulihan)

Gambar C
(daun yang kerinting dan merekot telah mula terbuka)

Gambar D
(daun pokok yang kerinting telah beransur pulih)

45 comments:

Niejam May 20, 2009 at 6:35 PM  

macam mana formula c tu bole terangkan tak?

Abd Ghani May 20, 2009 at 8:03 PM  

Salam.

Ha'ah, apa dia formula C tu? Cantas kut. :)

Kalau tak keberatan bolehlah berkongsi ilmu

BobFairus. I love to share my activity to everybody. May 20, 2009 at 11:30 PM  

Formula C tu terdiri daripada beberapa jenis campuran bahan. Saya dah test pada beberapa pokok saya yang mengalami kerinting. Setakat nie sumenya semakin sembuh.
Caranya, sembur formula c tu ikut kepekatan yang disyorkan. Selepas 14 hari akan dapat lihat kesannya. Tidak boleh sembur dalam tempuh itu, jika tidak pokok akan terbakar akibat terlalu panas. Selepas 14 hari baru bileh sembur semula.

REKA INDAH May 21, 2009 at 12:45 PM  

assalamualaikum...
saya dapati daun pokok cili tersebut mengerekot ke atas. Ini disebabkan oleh serangan serangga kutu thrip.Saya hairan juga kerana segala racun yang disembur tidak menjadi...dari pengalaman saya...semburan hexthiar malathion pada pokok cili saya memang amat berkesan..nak lebih baik campur dengan topsin M dan folliar mengikut sukatan yang disyorkan.

Jawapan dari cilipadi tu mengenai Formula C yang disoal oleh Saudara Abd Ghani tidak dinyatakan apakah bahan -bahan tersebut atau ia menjadi rahsia?

BobFairus. I love to share my activity to everybody. May 21, 2009 at 1:30 PM  

Formula C tu bukan satu rahsia. Bahan-bahannya saya dah nyatakan pada ruangan sembang fertigasi.

Untuk lebih jelas saya nyatakan sekali lagi di sini bahan-bahannya. Formula C tu sejenis sebatian yang mengandungi fosforus, boron, copper, iron, manganase, molibdenum dan zink.

BobFairus. I love to share my activity to everybody. May 24, 2009 at 1:36 PM  

Ramai beranggapan daun cili merekot dan kerinting disebabkan oleh serangan kutu terip, hamama dan sebagainya. Semua ini tidak salah kerana ia merupakan simptom serangan tersebut. Tetapi sekiranya penggunaan racun yang disyorkan tidak berkesan, maka itu menjadi satu masalah kepada petani.
Jadi, jika semua racun yang digunakan tidak berkesan maka saya syorkan penggunaan Formula C yang saya hasilkan. Formula C bukanlah racun serangga ataupun racun kulat, sebaliknya ia adalah sebatian beberapa jenis unsur yang yang menyembuhkan daun kerinting.

hairi31 March 14, 2014 at 6:51 PM  

Encik tolong buat bancuhan tersebut uk saya beli boleh? Hairi31@gmail.com

Unknown September 28, 2015 at 9:18 AM  

Element yg di nyatakan ni bukan kah terdapat didalam unsur baje b???

Unknown September 28, 2015 at 9:19 AM  

Element yg di nyatakan ni bukan kah terdapat didalam unsur baje b???

Unknown March 20, 2016 at 12:50 AM  

Mcm mana nk buat formula c tu..

Unknown March 20, 2016 at 12:51 AM  

Mcm mana nk buat formula c tu..

Unknown April 2, 2016 at 3:49 PM  

Formula tidak dipanggil formula jika tidak dinyatakan kepekatan atau sukatan komposisi campuran itu. Beza antara sebatian dan campuran pun tak paham. Tak belajar sains kah? Bazir masa membaca blog ni!

Unknown April 22, 2016 at 2:02 PM  

Formula c tu ape? Boleh bagi jawapan lagi terang tak? Semua orang masih tak faham apa itu formula c. Sila jelaskan.

Unknown April 22, 2016 at 2:04 PM  

Formula c tu ape? Boleh bagi jawapan lagi terang tak? Semua orang masih tak faham apa itu formula c. Sila jelaskan.

Unknown May 19, 2016 at 3:48 AM  

Assalamualaikum,tuan mcm mn sy nk beli formula c tu?pokok cili dy hampir semua mcm tu...0129607293...

Unknown June 11, 2016 at 9:18 PM  

Boleh terangkan lebih terperinci bahan2 formula c dan bacaan ec meter bagi semburan forliar ini?

Unknown July 21, 2016 at 11:17 AM  

Kalau untuk dijual pon sila nyatakan sepenuhnys.macam nak berahsia tak selesai masaalah

Unknown July 21, 2016 at 11:18 AM  

Kalau untuk dijual pon sila nyatakan sepenuhnys.macam nak berahsia tak selesai masaalah

Unknown September 8, 2016 at 11:31 PM  

Hye bro..boleh saya dapatkan kaedah buat bancuhan formula C? How can i contact you boss? Please pm me if you see this.. 0165541124 - Kumar ��

Unknown December 27, 2016 at 8:34 PM  

Blh tahu apa bahan2 formula c tu

Unknown January 18, 2017 at 7:25 AM  

ENCIK JUALKE FORMULA C ITU? SAYA NAK BELI BEBERAPA BOTOL. SEBOTOL BERAPA KOS?

Unknown January 18, 2017 at 7:33 AM  

Saya Johari dari Perak nak beli sebotol Formula C dulu buat permulaan. Sila Wassap 0102544143. Tq

Unknown March 20, 2017 at 12:22 AM  

Perangai cina ni memang macam babi. Kondem orang je. Padahal dia la bangsa paling kedekut ilmu. Cibai punya cina.

Ridya April 7, 2017 at 10:55 PM  

Salam cilipadi sy tgok n baca semuany nk tahu ape itu formula c...klau xkberatan blh lh tlg2 kongsi ape itu formula c...formula c tbaik bro klau masalah blh slesai... Tbaikkkk

Ridya April 7, 2017 at 10:57 PM  

Salam cilipadi sy tgok n baca semuany nk tahu ape itu formula c...klau xkberatan blh lh tlg2 kongsi ape itu formula c...formula c tbaik bro klau masalah blh slesai... Tbaikkkk

Unknown May 19, 2017 at 1:38 PM  

Assalamualaikum Tuan, maaf saya nk bertanya , adik saya sedang menanam cili tapi daun nya jdi kerenteng hijau cair ..Boleh saya tahu Formula C tu Tuan ada jual ke?

Unknown May 19, 2017 at 1:39 PM  

Jika tak keberatan boleh ke bgthu saya cara nya mcm mna nk selesaikan mslh daun kerenteng ni

Unknown May 19, 2017 at 1:41 PM  

Jika tak keberatan boleh ke bgthu saya cara nya mcm mna nk selesaikan mslh daun kerenteng ni

Unknown October 14, 2017 at 1:12 PM  
This comment has been removed by the author.
Unknown December 16, 2017 at 9:26 AM  

Cuba guna cara ini. Baja AB dan amino acids. Setting baja AB pd EC 2.0 dan campurkan dgn sikit amino acids.Buat Spray foilair. Spray 3 hari berturut turut.. Insyaallah ok

Unknown December 16, 2017 at 9:27 AM  

Cuba guna cara ini. Baja AB dan amino acids. Setting baja AB pd EC 2.0 dan campurkan dgn sikit amino acids.Buat Spray foilair. Spray 3 hari berturut turut.. Insyaallah ok

Unknown March 8, 2018 at 10:10 AM  

Ada no contact tak Tuan proton saga.

Unknown July 26, 2018 at 12:20 AM  

pokok dalam gambar tu kena virus mozek....formula c tu cecair foliar booster...cari product yg ada kandungan boron dan copper yg tinggi untuk mengubat penyakit tu....spt gambar di atas pokok tu sepatutnya di musnahkan supaya tak merebak...masih ada lagi virus dalam pokok tu sbb tu daunnya masih kuning hijau.

Unknown October 18, 2018 at 1:22 PM  

Explain la lebeh detail lg bossku,, klau x nak bagitau n anggap rahsia,, jgn la cakap terus,, simpan sorg2, semua tanya, tp boss jawab lain..

Unknown June 8, 2019 at 8:13 PM  

Nak beli formula C ni no saya 0199411560,wasap saya please

Unknown September 29, 2019 at 9:46 AM  

Nak beli formula c ni no saya0142670762

Pak dan November 15, 2019 at 10:01 PM  

Formula c tu yg sya tau,semburan baja A shja dgn kepekatan 3.0 ec.buat semburan 2hari sekali.in sha Allah.akn beransur pulih.

Pak dan November 15, 2019 at 10:02 PM  

Formula c tu yg sya tau,semburan baja A shja dgn kepekatan 3.0 ec.buat semburan 2hari sekali.in sha Allah.akn beransur pulih.

Cilimarah April 22, 2020 at 1:00 PM  

Betul....kalau nak rahsia sgt..takyah buat blog

Ex4 to Mq4 services system Your Internet Cash Generator

Lite Forex

Fertirion

  © Cilipadi's Art Design Copyright by 2008-2009

Back to TOP