Sunday, May 10, 2009

Cili Padi F1 Fasa Pertama

Gambar Fasa Pertama

Nie gambar pokok cili padi F1 berunur lebih kurang 2 bulan setengah. Pada umur nie ketinggian pokok kira-kira 1 meter setengah. Panjang buah yang telah matang boleh mencapai kira-kira 6 - 7cm panjang. Boleh dikatakan besar dan panjang jika dibandingkan dengan buah cili padi lain. Buah cili muda berwarna hijau muda, yang matang berwarna hijau pekat dan yang masak berwarna merah. Antara cili padi yang pedas di Asia Tenggara.

Tanaman cili padi F1 peringkat fasa pertama nie ditanam lebih kurang 40 pokok dahulu. Tujuannya bagi mengenalpasti jika terdapat masalah terhadap tumbesaran pokok. Walau bagaimanapun, sehingga sekarang (sudah kira-kira 4 bulan) tiada masalah pada pokok. Jika baja yang diberi cukup mengikut aturan dan racun serangga dan kulat diberi mengikut jadual, Insya Allah takkan ada masalah.

Mengenai berat cili pula dianggarkan satu pokok dapat menghasilkan kira-kira 250 hingga 300 gram setiap kali tuaian dibuat. Boleh dikatakan hasil yang memuaskan jika dibandingkan dengan spesis cili padi yang lain.

1 comments:

anazkia May 11, 2009 at 10:53 PM  

Pertanian, adalah perniagaan. Subhanallah...

Ex4 to Mq4 services system Your Internet Cash Generator

Lite Forex

Fertirion

  © Cilipadi's Art Design Copyright by 2008-2009

Back to TOP