Saturday, May 16, 2009

Ladang Mini Cili Padi F1

Gambar Ladang


Nie gambar pokok cili F1 yang berusia kira-kira 1 bulan setengah. Apa yang mengejutkan saya, pokok nie dah start berbunga!!! Cepat sungguh... macam tak percaya.

Ladang yang baru siap setup nie ada 800 pokok. Semuanya cili padi F1. Moga-moga semuanya akan menghasilkan buah-buah yang segar untuk pasaran tempatan.

Ada yang bertanya kenapa tunas ketiak atau tunas air tu tak dibuang? Kebiasaannya tunas ini akan dibuang bagi kebanyakan pokok cili. Tapi berdasarkan pengalaman saya semasa fasa pertama penanaman cili padi F1 didapati selepas membuang tunas ketiak ini pokok akan menjadi tinggi. Jika pokok ini tinggi ia akan menyukarkan kerja-kerja maintenance seperti meracun. Jadi bagi mengelakkan pokok naik terlalu tinggi saya tidak membuang tunas ketiak. Antara kebaikan yang lain tunas ketiak ialah 1) tunas yang telah besar nanti akan membantu menstabilkan kedudukan pokok daripada tumbang jika ditiup angin dan 2) tunas yang sudah besar juga akan menghasilkan ranting yang mempunyai tunas bunga dan buah, maka hasil akan meningkat. Tu, pendapat saya berdasarkan pengalaman.

0 comments:

Ex4 to Mq4 services system Your Internet Cash Generator

Lite Forex

Fertirion

  © Cilipadi's Art Design Copyright by 2008-2009

Back to TOP