Sunday, August 12, 2007

Zat Penggalak Bunga

Flower Plus


Pokok cili yang berbunga lebat. Sejuk mata memandang. Setelah sekian lama membanting tulang, akhirnya terbalas juga segala usaha. Pokok yang diusahakan selama ini, sudah mula menjanjikan hasilnya. Bibir tersenyum kepuasan.



Setelah beberapa hari menunggu, kelopak bunga diharap menjadi putik buah. Tetapi apa yang berlaku, tangkai kekuningan dan ia mula gugur ke bumi satu per satu. Hati yang gembira bertukar gundah, apakah yang telah terjadi? Apa yang bermain di minda? Tak cukup baja? Terlebih baja? Serangan kulat? Serangga? Bingung?



Biasanya pokok cili yang pertama kali berbunga akan mengalami keguguran. Banyak putik kelihatan bertabur di tanah. Perkara ini biasa terjadi kerana bunga tersebut adalah bunga jantan. Mungkin ada yang tidak perasan, bunga cili terdapat jantan dan betina. Bunga jantan akan gugur, manakala bunga betina akan menghasilkan buah. Bunga jantan adalah bunga yang tidak mengalami proses pendebungaan.



Peringkat awal pembungaan biasanya bunga jantan banyak dihasilkan berbanding bunga betina. Untuk meningkatkan penghasilan bunga betina, zat penggalak bunga diperlukan. Penggunaan zat penggalak bunga akan menyebabkan pembungaan yang banyak serta meningkatkan hasil pengeluaran.



Flower Plus adalah merupakan sejenis zat penggalak bunga. Ia boleh digunakan bersama racun serangga dan kulat semasa penyemburan. Ia sangat sesuai untuk tanaman seperti padi, cili, terung, tomato dan sayuran serta tanaman buah-buahan yang berbunga.



Cara penggunaannya :


Sembur setiap 25 hari selepas 15 hari dari tarikh semaian / pemindahan.



Campuran :

2ml Flower Plus dicampur dengan 1000ml air bersih.



Waktu Semburan :


Sembur pada pokok di awal pagi atau lewat petang. Jangan sembur di waktu tengahari atau panas.



post signature

Ex4 to Mq4 services system Your Internet Cash Generator

Lite Forex

Fertirion

  © Cilipadi's Art Design Copyright by 2008-2009

Back to TOP